Jdi na obsah Jdi na menu
  

Běhání a kojení

08.02.2010 l Vanda Kadeřábková-Březinová

Mezi oblíbené mýty sýčkujících babiček i některých laktačních poradkyň patří i ten, že intenzivním sportováním se mléko ztratí nebo zhořkne natolik, že ho dítě začne odmítat.

Odepřít dítěti kojení by byl největší hřích světa – vždyť v mateřském mléce je to nejlepší, co dítě může dostat pro svou výživu i obranyschopnost. A pro nás matky tu není pouze výhoda, že mléko máme s sebou vždy a všude, nemusíme nic ohřívat a nezkazí se ani v letním horku, ale především v tom, že intimní kontakt s dítětem, který v těchto chvílích vzniká, je prostě k nezaplacení.

Dnešní sportovkyně už nemusí řešit dilema mezi tím, zda se držet ve formě nebo kojit své dítě. Skloubit lze totiž obojí, přesto to však s sebou nese i nějaký ten zádrhel.

1. Dítě se budí několikrát za noc. Každé dvě až tři hodiny i častěji musíte vstát a několik desítek minut věnovat svému drobečkovi. Spánek je tak přerušován a právě nedostatek spánku mnoho žen od sportování na nějakou dobu odradí. Co ale děláme přes den, milé dámy? Vedle neustálého kolotoče nakojit – přebalit – vyprat – uspat jsou i chvíle, kdy dítě přes den spí.

Zkušené porodní asistentky proto radí: Když usne dítě, jdi spát také. S domácností vám mohou pomoci ostatní členové rodiny, případně například paní z úklidové agentury. Tatínek se po návratu z práce jistě rád se špuntíkem potěší (jen kojit neumí…) a vy se můžete věnovat i samy sobě. Není nutno mít nablýskaný byt, ale především duševní pohodu. Tip: Nechte přes den usnout dítě ve své posteli a lehněte si k němu. Je to příjemné pro oba a neuvěřitelně to dobije baterky!

2. S plnými a těžkými prsy sportovat nejde. Je to o něco těžší, pravda, zvláště v začátcích, kdy jsou prsy a bradavky až moc citlivé. Přesto však to možné je – s kvalitní podprsenkou, poskytující pohodlí a oporu. Jedna běžkyně, která své dítě dokázala kojit tři roky, to řešila dvěmi podprsenkami – měkkou kojící a sportovní zpevňující.

Mně se osvědčila bolerka a trička se všitou podprsenkou, která jsem měla i dříve - v kombinaci s jednorázovými vložkami do podprsenky. Mnohem lepší je také vyběhnout hned po kojení – zkrátka na prázdnou nádrž.

3. Do mléka se dostává kyselina mléčná. A ta mění chuťové vlastnosti mléka, jinak je však neškodná. V krajním případě ale dítě mléko může odmítnout. Doktorka Janet P. Wallace provedla před dvaceti lety zajímavý průzkum: sledovala 26 kojících matek a jejich dětí od 2 do 6 měsíců.

Matky trénovaly na stepperu s postupně zvyšovanou zátěží až do maxima a dětem pak byly podány vzorky mléka odebrané před cvičením, 10 a 30 minut po něm - značené tak, že ani výzkumníci, ani matky nevěděly, zda jde o mléko před nebo po zátěži. Výsledky ukázaly, že dětem více šmakovalo mléko před tréninkem.

Podle americké laktační poradkyně Diany Karnbachové se tu nabízí ale ještě jedna možnost – dětem bylo podáváno mléko v lahvičkách a jak známo, kojené děti lahvičky odmítají tak jako tak. A vedle sportovkyň, kterým dítě skutečně mléko odmítalo, jsou i takové, které spolu s dítětem změny ve složení mléka ani nepoznají.

Sama chci kojit dlouho – minimálně půl roku, lépe rok a bude-li třeba a půjde to, i déle. První dětská rýma a podobné problémy se totiž často díky protilátkám v mateřském mléce objevují až s odstavením dítěte. A co doporučuje dr. Wallace?

Provozovat sportovní aktivity mírnější intenzity, bez zakyselení. Komu to nestačí (sama jsem ten případ), tak nakojit dítě před tréninkem či závodem, případně si mléko odstříkat a uložit v ledničce – zvláště, potrvá-li zátěž déle. Jinou možností je po tréninku počkat 30 minut, prsa vyprázdnit a nakojit dítě nově vytvořeným mlékem.

A dále? Láhev s pitím všude s sebou, strava by měla být vyvážená a pestrá, nikoli však za dva. Kojící žena vydává 600-1000 kcal nad běžný energetický výdej a ta, která sportuje, pochopitelně ještě více. Pokud tedy navíc hlídáte váhu a chcete svou původní postavu, nehubněte více než půl kilogramu za týden.

O Vandě Kadeřábkové-Březinové a jejím virtuálním běžeckém klubu MAMINA si můžete více přečíst na stránkách www.longrun.cz.

Diskuze







CAPTCHA Image


[ Jiný obrázek ]


NEJČTENĚJŠÍ

Fyzioterapie Fitnessie

BAZAR

Halenka

Cena: 70 Kč Detail

Další inzeráty z bazaru

Z PORADNY

Výživa

Miroslava Vošická - osobní trenérka a spolumajitelka firmy TRENÉR FITNESS s.r.o

www.trener-fitness.cz

Poslední dotazy:

NOVINKY

PŘIPRAVUJEME


Bud fit - Copyright 2007 || odkazy