Jdi na obsah Jdi na menu
  

Základní živiny

10.09.2007 l Radek Mirovský

Kromě vitaminů, solí a pro život nezbytné vody, obsahuje strava tři základní druhy živin: bílkoviny, sacharidy a tuky.

SACHARIDY (cukry, uhlohydráty, glycidy)

Sacharidy jsou základním energetickým zdrojem pro svalovou práci. U zdravých, fyzicky aktivních lidí by měly tvořit 50 - 70% celkového příjmu energie. Rozdělují se podle počtu molekul na monosacharidy, disacharidy, oligosacharidy a polysacharidy. Cukry mohou být uloženy v organizmu jako energetická rezerva v podobě svalového a jaterního glykogenu, popřípadě tuku.

Zpracování sacharidů

Proces trávení v ústech není nijak významný, štěpí se zde pouze některé polysacharidy. V žaludku se cukry prakticky netráví, pouze se jednoduché cukry rychle vstřebávají přes sliznici žaludku přímo do krevního oběhu. Nejintenzivněji se cukry zpracovávají v horní část tenkého střeva a zbylý proces přeměny cukrů se děje pomocí enzymů buněk střevní sliznice.

Regulace využití cukrů
Nejdůležitější hodnotou pro hospodaření s cukry je hladina cukru v krvi, tzv. glykemie. Ta je hormonálně udržována v určitém rozmezí - když poklesne pod dolní hranici, začne čerpání z rezervních zásob v podobě svalového a jaterního glykogenu. Naopak při vzrůstu nad horní hranici se přebytek do rezervních zásob ukládá.


TUKY (lipidy)

Tuky rozdělujeme na živočišné a rostlinné a měly by tvořit 10 – 30% celkového energetického příjmu. Mají řadu významných funkcí - například slouží jako zdroj energie s více než dvojnásobným energetickým obsahem než u cukrů a bílkovin, dále jsou zásobárnou energie, zdrojem stavebního materiálu pro tvorbu biologických membrán, jsou výchozí látkou pro tvorbu hormonů a izolují před chladem, obalují a ochraňují vnitřní orgány (ledviny, játra)

Zpracování tuků
V ústech jsou nezpracovatelné, v žaludku až na zanedbatelné působení enzymu lipázy také. Tuky se tak štěpí především tenkém střevě a vstřebávají se přes střevní sliznici.

Využití tuků
Organismus potřebuje k dokonalé funkci všech buněk určité minimální množství tuků. Nejdůležitějšími jsou esenciální mastné kyseliny, které snižují hladinu cholesterolu, a tak fungují jako prevence aterosklerózy. Měly by tvořit minimálně polovinu z celkového příjmu tuků.


BÍLKOVINY (proteiny)

Bílkoviny jsou základní a určující složkou svalové hmoty, měly by tvořit 15 – 25% celkového energetického příjmu. Skládají z aminokyselin a jsou hlavně používány jako stavební materiál. Rozdělují podle zdrojů původu na živočišné a rostlinné. Důležitější než zdroj původu, je ovšem jejich biologická hodnota, tzn. kolik bílkovin z celkového množství tělo využije.

Zpracování bílkovin
Zpracování bílkovin začíná v ústech, jedná se čistě o zpracování mechanické – žvýkání. Trávení začíná v žaludku, kde se bílkoviny mísí s kyselinou chlorovodíkovou a zapojují se i trávicí enzymy. V tenkém střevě nastává dokonalé zpracování bílkovin působením trávicích enzymů a vzniklé aminokyseliny se vstřebávají přes střevní sliznici a dále pak do jater, které jsou hlavním odpovědným orgánem za hospodaření s aminokyselinami. Do tlustého střeva se dostává jen minimum nestrávených bílkovin.

Využití bílkovin
Bílkoviny mají v organismu řadu funkcí. První z nich jsou stavební a ochranné. Bílkoviny jsou používány jako stavební materiál pro kosti, pojivové tkáně, šlachy, kůži buněčné membrány, nervovou soustavu atd. Dále transportní a skladovací pro železo, minerální látky, tuky atd., mechanicko-chemické jako stažitelné bílkoviny ve svalech, řídící a regulační jako hormony a nakonec obranné a ochranné jako různé druhy protilátek.

Radek Mirovský (www.radek-cvici.cz) je osobní trenér (www.trener-fitness.cz)

Diskuze







CAPTCHA Image


[ Jiný obrázek ]


vlasta - 05.11.2007 - 20:36 [ reagovat ]

prosím o zaslání vzorového jídelníčku moc děkuji

editor - 06.11.2007 - 08:16 [ reagovat ]

Dobrý den. Poslali jsme na Váš mail obecný příklad jídelníčku. Pokud byste měla zájem o sestavení individuálního jídelníčku přímo pro Vás, obraťte se na prosím na Radka Mirovského (radek.mirovsky@trener-fitness.cz). Tato služba je zpoplatněná. Na případné další otázky ohledně výživy Vám odpovíme v poradně Výživa a silový trénink. Redakce Buď-fit.cz

Markéta - 03.02.2008 - 10:59 [ reagovat ]

Dobrý den, prosím o zaslání vzorového jídenlníčku,snažím se jíst zdravě, vynechala jsem všechny tučné a kaloricky vydatné potraviny. Ale uvědomuji si, že i tuk je pro stravu důležitý, proto mi prosím poraďte jaké tuky by se měli ve zdravé míře pro tělo přijímat. Děkuji

editor - 04.02.2008 - 10:29 [ reagovat ]

Dobrý den, Markéto. Příští pondělí vydáme článek, který se bude sestavením jídelníčku podrobně zabývat a to včetně příkladů potravin, které je vhodné v jednotlivých fázích dne konzumovat. Otázku na příjem tuků Vám Radek Mirovský zodpoví o víkendu. Přejeme hezký den. Redakce

Radek Mirovský - 10.02.2008 - 18:00 [ reagovat ]

Dobrý den Markéto, správně jste vystihla, že tuk je pro každého z nás nezbytná součást potravy. Lipidy jsou nutné jako stavební hmota, ale i jako třeba "materiál na výrobu" hormonů atd. Měla byste se vyvarovat tuků tepelně upravených nebo ztužených, obsahující známé prokarcinogenní transmastné kyseliny. Naopak byste se měla snažit konzumovat tuky rostlinné, za studena lisované, tepelně neupravené. Nejlepší varianta je olivový olej (hodně mononenasycené kyseliny olejové), dálé tuky omega-3 jako olej lněnéhý (hodně polynenasycené kyseliny alfa-linolenové), rybí tuk (EPA a DHA). Vhodnou variantou jsou obyčejné máslo nebo kakaové máslo. Naopak pozor na ostatní rostlinné oleje, které obsahují velké množství kyseliny linolové omega-6 (slunečnicový, dýňový, kukuřičný apod.). Tak snad to takhle stačí :-) Radek Mirovský

katka - 21.04.2008 - 10:23 [ reagovat ]

mate to skvele jste super

Alka - 12.07.2008 - 13:17 [ reagovat ]

Dobry den,chcela by som Vas poprosit o zaslenie na mail vzoroveho jedalnicku .dakujem velmi pekne.

redakce Bud-fit.cz - 22.07.2008 - 09:40 [ reagovat ]

Sestavením jídelníčku včetně příkladů potravin, které je vhodné v jednotlivých fázích dne konzumovat, se podrobně zabývá článek Obecný racionální jídelníček v rubrice Zdravá výživa. Pokud byste měla zájem o sestavení individuálního jídelníčku přímo pro Vás, obraťte se na prosím na Radka Mirovského ( radek.mirovsky@trener-fitness.cz). Tato služba je zpoplatněná. Na případné další otázky ohledně výživy Vám odpovíme v poradně Výživa. Redakce Buď-fit.cz

Katka - 30.08.2009 - 13:14 [ reagovat ]

Dobrý den, Chtěla jsem se zeptat, kolik stojí sestavení individuálního jídelníčku. Děkuji

NEJČTENĚJŠÍ

Fyzioterapie Fitnessie

BAZAR

Halenka

Cena: 70 Kč Detail

Další inzeráty z bazaru

Z PORADNY

Výživa

Miroslava Vošická - osobní trenérka a spolumajitelka firmy TRENÉR FITNESS s.r.o

www.trener-fitness.cz

Poslední dotazy:

NOVINKY

PŘIPRAVUJEME


Bud fit - Copyright 2007 || odkazy