Jdi na obsah Jdi na menu
  

Sojové dobroty

25.06.2009 l Monika Divišová

Soja je často označována za potravinu budoucnosti. Sojové boby obsahují velké procento bílkovin, díky němuž mají vysokou sytivost a velkou nutriční hodnotu. Jsou také bohaté na vlákninu, železo, vápník a vitamín A.

Fermentované sojové produkty

Výživově velmi hodnotné jsou fermentované sojové produkty. Fermentací se ze soji odstraní tzv. antinutriční faktory – tedy látky, které pomáhají rostlině proti škůdcům, ovšem v lidském organismu jsou spíše na překážku. Fementované sojové produkty obsahují navíc řadu enzymů, které napomáhájí trávení a udržování udržování zažívacího traktu v dobré kondici. Díky fermentaci jsou také lépe vstřebatelné ostatní obsažené živiny.

Sojová omáčka – dobře známá tmavá aromatická tekutina. Při nákupu dejte pozor na kvalitu, levné omáčky jsou připraveny smícháním ochucovadel, barviv a konzervantů a se sojou nemají mnoho společného. Vybírejte proto v dobře zásobených obchodech a pečlivě si přečtěte složení. Známé typy pravé sojové omáčky jsou např. tamari nebo shoyu.

Tempeh – fermentované sojové boby slisované do kostičky světlé barvy podobné sýru eidam, po rozrojení jsou vidět jednotlivé boby. Tempeh má lehce oříškovou chuť a hodí se výborně např. do minutek jako náhrada masa. Není jej třeba vařit, stačí prohřát.

Natto – jednotlivé sojové boby, které prošly procesem fermentace, k dostání je v malých krabičkách v obchodech se zdravou výživou. Natto díky extrémně vysokému obsahu enzymů velmi pozitivní účinky na zdraví. V Japonsku má výbornou pověst jako pomocník při léčbě srdečních a cévních onemocnění a při osteoporóze. Pokud Vás nezaujme jeho chuť, je možné koupit kapsle s výtažky z natto.

Nefermentované sojové produkty

Dalšími produkty ze sóji jsou potraviny nefermentované - tofu, sojové maso, ze soji se extrahuje kvalitní bílkovina, která je často základem doplňků výživy určených pro sportovce.

Tofu – výrobek podobný sýru či tvarohu, dostupný v mnoha příchutích a použitelný do široké škály jídel. Protože nepotřebuje žádnou další tepelnou úpravu je ideální pro rychlou teplou i studenou kuchyni.

Sojové maso je v dostání v několika variantách – jako kostky, plátky, nudličky či jako sojový granulát. Výhodou sojového granulátu je, že se před vařením nemusí namáčet, stačí krátce povařit. Můžete z něj např. připravit rychlou a výživnou zavářku do polévek.

Sojové mléko, jogurty a dezerty – jsou alternativou mléčných výrobků, např. pro ty, kdo trpí nesnášenlivostí laktózy. Mohou ale být chutným a výživným zpestřením jídelníčku pro každého.

Sojová bílkovina – bílkovina extrahovaná ze sojových bobů je často základem bílkovinnových přípravků, např. proteinových nápojů či proteinových tyčinek.

------

Díky velkému obsahu bílkovin jsou soja a výrobky z ní vhodné pro sportovce a aktivní jedince, kteří mají hodně pohybu, velké množství svalů a tudíž větší potřebu bílkovin. Celkově zvýšené množství bílkovin je vhodné také při redukční dietě.

Sojové produkty mají navíc ve srovnání s živočišnými bílkovinami (maso, sýry, mléko) jednu velkou výhodu - obsahují jen malé procento tuku a navíc vůbec žádný choleterol.

Přes všechny své výhody je soja jednou z potravin s největším množstvím otazníků – u citlivých jedinců vyvolává soja alergii a tito lidé se tedy musí vyhýbat konzumaci potravin i se stopovým množstvím soji.

Problematická je také genetická modifikace soji prosazovaní zejména v Americe, nebylo totiž testováno jaký vliv na zdraví mají geneticky modifikované potraviny (GMO) při dlouhodobé konzumaci.

Se zařazením soji do jídelníčku by také měly počkat maminky malých dětí a to do cca 3 – 4 let a poté vybírat zejména výrobky fermentované a v menších množstvích (fermentované výrobky mají velký obsah soli).

Sojové produkty mohou být významným zdrojem bílkovin a živin a velmi chutným rozšířením jídelníčku pro každého.
Pokud si nevíte rady s jejich přípravou či s vhodným denním množstvím, obraťte se na odborné nutriční poradce. Máme se sojovými produkty dlouhodobě velmi dobré zkušenosti jak při tvorbě zdravého jídelníčku, tak při programech redukce váhy. www.wellnessia.cz

Diskuze







CAPTCHA Image


[ Jiný obrázek ]


JARKA - 22.07.2010 - 16:15 [ reagovat ]

DOBRÝ DEN,MÁM DCERU(1,5)A NEVÍM JESTLI DĚLÁM DOBŘE ŽE JI DÁVÁM SÓJOVÝ DEZERT.VIDÍ TO U STARŠÍ DCERY KTERÁ MÁ ALERGII NA BÍLKOVINU KRAVSKÉHO MLÉKA TAKŽE JI TO DÁVAT "MUSÍM". DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ S POZDRAVEM SEDLÁKOVÁ

Michaela - 29.08.2011 - 20:52 [ reagovat ]

není úplně pravda, že fermentované sójové výrobky jsou zdravé; důležitý je postup zpracování - fermentace (=kvašení) sóji se provádí bakterií typu aspergilus, která produkuje vysoce toxické aflatoxiny, které jsou silně rakovinotvorné. Osobně doporučuji více nastudovat a nebo se stravovat pouze NEFERMENTOVANÝMI podobami sóji :)

NEJČTENĚJŠÍ

Fyzioterapie Fitnessie

BAZAR

Halenka

Cena: 70 Kč Detail

Další inzeráty z bazaru

Z PORADNY

Výživa

Miroslava Vošická - osobní trenérka a spolumajitelka firmy TRENÉR FITNESS s.r.o

www.trener-fitness.cz

Poslední dotazy:

NOVINKY

PŘIPRAVUJEME


Bud fit - Copyright 2007 || odkazy