Jdi na obsah Jdi na menu
  

Kupujeme KOLO

31.03.2011 l Hana Hubičková

Možná byste chtěli vědět ještě něco víc než, že bicykl má dvě kola, řidítka a dva pedály, do kterých se musí šlapat, aby to jelo. Na pár otázek kolem kol jsme se proto zeptali našich nejlepších závodníků v xterra terénním triatlonu Kláry Pochobradské (30) a Honzy Kubíčka (31).

HORSKÁ KOLA - NEŠVAR ČECHŮ?
Nejde ani tak o nešvar Čechů, jako spíše o to, že investice do kola není z nejlevnější, proto pořizujeme-li si kolo, většinou to je horské. V domnění, že se nám bude pohodlně jezdit. Jestli teprve zvažujete jeho koupi, přemýšlejte, kde se na bicyklu vlastně hodláte pohybovat. Pokud milujete les, terén, hory, pak je horské kolo pro vás opravdu to pravé. Pakliže se ale třeba po lesních cestách s kameny, kořeny atd. bojíte jezdit, kolo horské je pro vás zbytečné a vsaďte na crossové (trekkingové). Má větší kola a užší pneumatiky, proto vám svižně pojedou po silnici, zpevněných cestách a zvládnou i lehčí terén. Horské kolo je totiž přizpůsobeno ve všech směrech terénu a jízdě v něm, proto má široké pláště a proto se na něm silnici nadřete.
Pokud už jste však majitelem horského biku a chtěli byste na něm jezdit jinde než právě v terénu, můžete udělat ještě jednu změnu: kupte si pláště s hladším vzorkem. Jde o investici zhruba za tři stovky, přitom se vám na nich po cestách bude jezdit snadněji i rychleji. Kategorie city bike je určena k jízdě po městě: mají blatníky, světla, nosič a všechny důležité doplňky pro proplétání se ulicemi města.

NA OSTRO A BEZ KALHOTEK
Můžete pochopitelně do sedla nastoupit v čemkoli chcete. Ale pokud jezdíte na biku často, čeká vás dovolená na kolech, nebo zkrátka nestojíte o opruzeniny, vsaďte na cyklistické kalhoty. Ty jsou opatřeny antibakteriální vložkou, která má několik úloh. To, co oceníte nejdříve je její měkkost. Další její úlohou je její antibakteriální složení, které vám zaručí hygienické prostředí po delší době. Každá cyklistická vložka má také anatomický tvar. Tady pozor, když si kupujete kalhoty, vybírejte i podle vašeho pohlaví. Rozlišují se totiž vložky pro muže a ženy, a rozdíl v nich je výrazný. A própos! Důležité je si také vybrat správnou velikost kalhot – neměly by vás škrtit, ani být volné.
Proč se pod cyklistické kalhoty nebere spodní prádlo? Protože tím výhody vložky zničíte. Nevyužijete antibakteriálních schopností vložky a navíc (a především) budete otlačeni od švů spodního prádla a také od toho, jak se pohybují po cyklistické vložce. Navíc kvůli kombinaci prádla a vložky dojde ke zvýšení teploty v intimních partií, což může způsobit nepříjemné (gynekologické) problémy. Proto spodní prádlo pod cyklistické kalhoty neberte!
Při nákupu si dopřejte čas a vyzkoušejte si kalhoty od různých výrobců. Rozdíly jsou velké (s laclem, bez, s gumičkou, bez zakončení, volné, těsné atd.) a každému sedí něco jiného. A že vaší partnerce kalhoty připadají směšné, protože v nich "má velký zadek"? Pořiďte ji cyklosukni nebo volné kraťasy, na nichž není poznat, že mají cyklistickou vložku.

KLIPSNY VERSUS SPD PEDÁLY
Spd pedály jsou jednoznačně bezpečnější než klipsny. Při vystupování z nášlapných pedálů stačí dát patu do strany a zámek mezi botou a pedálem se vám jednoduše uvolní. Nepotřebujete k tomu ani jednu ruku. Což oceníte při nečekaných zastaveních, pádech apod. Když jedete v klipsnách a potřebujete rychle zastavit, máte většinou plné ruce řidítek a nemáte ruku na uvolnění řemínku na klipsně. Navíc nohu musíte táhnout do zadu, což je komplikovanější než do strany. A že se bojíte, že vás pedál "nepustí" a spadnete s nohama v něm i na zem? Síla, kterou vás pedál drží je nastavitelná! Zpočátku, než si zvyknete se dá co nejvolnější vůle, a když jste si jistější, utahujete. Pedály v neposlední řadě oceníte při samotném šlapání – přenos energie mezi nohou a pedálem kola je mnohem efektivnější. Pojedete tedy rychleji...

CHRAŇTE DLANĚ
Rukavice na kolo jsou výborné hned z několika důvodů. Většina jich má v sobě ať již gelové nebo jiné výplně, které zlepšuje komfort držení řidítek: nebudou vás tlačit. Také eliminují brnění rukou a nárazy. Velký význam mají rukavice, když jedete a potí se vám ruce. Rukavice pot zachytí a nebudou se vám klouzat řidítka, což je velmi nebezpečné. A navíc: můžete se do nich utřít, pokud z vás leje pot. Mají na sobě totiž froté kousek, který je na utírání příjemný. A nepostradatelné místo mají při pádech. Když padáte, instinktivně si dáváme ruce před sebe, rukavice ochrání dlaně před odřením. Při pořizování rukavic dbejte, aby vám přesně seděli, protože by vám mohly způsobit puchýře.


KOTOUČOVÉ BRZDY

O proti klasickým "V" brzdám mají mnohem vyšší účinnost: stoprocentně brzdí v jakémkoli terénu i počasí. Navíc se velmi snadno ovládají – jedním nebo dvěma prsty, proto zbytek dlaně a prstů se může věnovat držení řidítek. Čímž jde i o bezpečnější jízdu. Kotoučové brzdy se také snadněji udržují: při běžném ježdění s nimi musíte do servisu jednou za tři roky. Počáteční investice do kotoučových brzd je sice dražší, ale nemusíte pak s nimi chodit často do servisu (stačí jednou za tři roky). Také jimi neničíte ráfky a tedy je nemusíte nově pořizovat.

NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ
Aby vás na kole nic nebolelo, chce to dobré odpružení a správný posez (nejčastější chybou je sedlo příliš daleko od řidítek, či nastavené hodně nízko). O tom, že má mít vaše kolo výšku rámu odekvátní vaší výšce, není pochyb. Ale věděli jste, že komfort zvýšíte i správnou velikostí sedla? Má tři velikosti, volí se podle šířky pozadí. Technik v prodejně vás nechá sednout na tzv. měrku, aby určil otisk vašich sedacích kostí. Podle toho vám pak vybere S, M, či L velikost. Zvolit si můžete i tvrdost sedla: pro kratší jízdy, u nichž nečekáte komfort (např. závody) se volí sedlo trvdší. Pokud jezdíte dlouhé štreky, mějte sedlo měkčí. Musíte ale dbát na jeho správné nastavení. Nevíte-li si tím rady, opět si můžete nechat poradit od odborníků. Např. BG Fit od Specialized je novinka, při níž vám odborný poradce zjistí vaši hybnost a pomocí speciálních kamer a 3D technologie pak na milimetry přesně určí celkové nastavení kola. Nebudete se tak přizpůsobovat vy kolu, ale kolo vám!

FRAJEŘINA? ANO, KDYŽ BUDETE BEZ NICH
Máte dojem, že si závodníci jen zlepšují nošením slunečních brýlí image? Chyba! Brýle vás na kole chrání nejen před slunečními paprsky, ale také před hmyzem, odskakujícími kamínky, štěrkem a větvemi. Vaše oči si zaslouží ochranu. Proto na silnici a slunce volte skla tmavá, pro jízdu do terénů použijte skla světlejších tónů, abyste dobře viděli i v hustém porostu. Je-li zataženo, vyměňte sluneční tmavá skla za čirá či žlutá – rozjasní vám vidění.
O tom, že na kolo nemáte vyjíždět bez cyklistické přilby, ať jedete třeba jen do sousední vesnice na pivko, je jasná (a životu bezpečná) věc. Šlapat už budete ale muset sami:-)

Diskuze







CAPTCHA Image


[ Jiný obrázek ]


NEJČTENĚJŠÍ

Fyzioterapie Fitnessie

BAZAR

Halenka

Cena: 70 Kč Detail

Další inzeráty z bazaru

Z PORADNY

Výživa

Miroslava Vošická - osobní trenérka a spolumajitelka firmy TRENÉR FITNESS s.r.o

www.trener-fitness.cz

Poslední dotazy:

NOVINKY

PŘIPRAVUJEME


Bud fit - Copyright 2007 || odkazy