Jdi na obsah Jdi na menu
  

Aby záda nebolela

22.10.2007 l Mgr. Eva Kalvasová

Pro zamezení vzniku bolesti pohybového systému (svaly, klouby, kosti, vazy a šlachy) bychom měli našemu tělu dopřát dostatek pohybových možností. Všestranný pohyb zajistí rovnoměrné zatěžování celého těla. Náš pohybový systém potřebuje velké množství pestrých stimulů, aby se udržel fit a bez bolesti.

Harmonie svalů a kloubů

V optimálním stavu se každý sval zapojí tak, aby zajistil plynulý pohyb, rovnoměrné zatížení kloubního pouzdra a dobrou koordinaci v průběhu všech činností, které člověk vykonává.
Z nedostatku pohybu a při převažující jednostranné zátěži (např. celodenní sezení) používáme některé svalové skupiny častěji, než ty ostatní. Toto přetížení, způsobené změnou napětí svalů a ostatních měkkých tkání (vazů a šlach, ale také kůže, podkoží a svalových obalů - fascií), vede ke vzniku svalové nerovnováhy. Harmonie mezi svaly a jejich plynulým zapojováním je tím narušená.

- Některé svaly následkem častějšího používání zvýší své napětí nebo se zkrátí. Na dotek a stisk jsou hmatatelné jako různě silné „struny“, často bolestivé a při protažení bolestivě táhnou.

- Jiné skupiny svalů mají opačnou tendenci a nedostatečným využíváním se oslabují. Ty pak na pohmat působí měkce a ochable.

Tato svalová nerovnováha vede k nesprávným tahům na klouby. Klouby pak zůstávají ve špatné poloze, což vede k jejich blokování a bolestivosti. Vlivem nerovnoměrnému zatěžování kloubních ploch se můžeme dříve dopracovat k degenerativnímu opotřebení kloubu - artróze.

Svaly, které nás drží vzpřímeně

Svaly, které jsou odpovědné za správné držení těla, ochabují následkem jednostranné nebo nevhodné činnosti, ve stáří, při nemocech vnitřních orgánů a celkové únavě, ale také při častém stresu.

Mezi důležité svaly, které mají tendenci ochabovat, patří drobné svaly mezi jednotlivými obratli, které udržují obratle ve správné poloze a dovolují jim pouze přiměřený pohyb. Pokud tyto svaly správně nefungují, dochází u obratlů k možnosti většího pohybu, čímž se zvyšuje namáhání vazů a meziobratlové ploténky a může dojít k jejich poškození.

Další svaly, důležité pro správné držení těla, jsou břišní svaly (hlavně příčný břišní sval). Spolu s bránicí a pánevním dnem zajišťují zpevnění trupu pro vykonání správného dýchání, pohybu končetin, ale i pohybu trupu samotného.

Pro bezproblémový pohyb je však stejně tak důležitá dobrá funkce a rovnováha mezi přední a zadní skupinou svalů dolních i horních končetin.

Správná volba pohybových aktivit

Pro dobrou kondici pohybového aparátu je tedy výběr co nejpestřejších pohybových aktivit velice důležitý. Vhodnou volbou pohybu a zdravého sportování přispějeme k udržení svalové rovnováhy a snížíme výskyt degenerativních změn na minimum.

Nezanedbatelný pozitivní vliv pohybu na psychiku a odbourání stresu je dalším dobrým důvodem, proč se častěji věnovat sportu a nevyhýbat se také přirozenému pohybu, jako je chůze či běh.

V případě, že si nejste jisti svým výběrem, konzultujte jej raději s kvalifikovaným fyzioterapeutem. V podstatě platí, že čím víc různých sportovních aktivit provádíte a vůbec jakkoliv se hýbete, tím lépe pro zatížení vašeho pohybového systému a celkový rozvoj vašich pohybových schopností.

Pokud při vašem oblíbeném sportu nepociťujete žádné bolesti a cítíte se dobře, nejspíš vaše volba byla dobrá. I přesto, že holdujete sportu, u kterého pociťujete bolesti (např. v zádech), nic není ztraceno. Často stačí jen rada fyzioterapeuta pro drobnou úpravu pohybovém stereotypu nebo správná instrukce protažení po cvičení a svého oblíbeného sportu se nemusíte vzdát.

Autorka je vedoucí fyzioterapeutka na rehabilitační klinice a rekondičním centru GeRI (www.geri-rehabilitace.cz)

Diskuze







CAPTCHA Image


[ Jiný obrázek ]


iveta Vasatova - 17.11.2007 - 20:20 [ reagovat ]

Dobrý den chtěla jsem se zeptat jesli by se dalo sehnat nějaké posilovací cvičení na internětu nebo zakoupit kazetu jsem z vesnice a nemám možnost nikam dojíždět do posiloven apod.jsem nemocná s ploténkami také aby mě to neublížilo ale pomohla děkuji s pozdravem Iveta Vasatová

Zdena - 09.04.2008 - 14:02 [ reagovat ]

Dobry den,muj dotaz byl ohledne vyhrezle plotenky,chodim na rehabilitaci,doporucila jste me pockat,dozvedela jsem se o metode leasrem,NUKLEOTOMIE,chtela bych znat vas nazor je to klinika ASKLEPION,mate nejake zkusenosti,az podle ct reknou jestli to mohu podstoupit,dekuji.

Milan - 25.07.2008 - 11:43 [ reagovat ]

Dobrý den. Chtěl bych se zeptat jestli je dobré cvičení na veslovacím trenažéru když mám vyhřezlou ploténku mezi čtvrtým a pátým bederním obratlem 5,6mm. Děkuji.

Martina - 25.06.2008 - 19:38 [ reagovat ]

Dobry den, prosim Vas muzete mi poradit jestli muzu cvicit v posilovne,napr. beh na pase treba i 1h, kolo 40 minut a orbitek 40 minut.Nemuze to mym zadum uskodit,kdyz mam mensi skoliozu? Je pravda, ze me po cviceni zada boli.Dekuji.

monika - 24.05.2008 - 21:48 [ reagovat ]

Dobrý den,mám problémy s krční páteří.Pomalu již každý měsíc nosím límec,mám velké bolesti zad,krku a hlavy.Nemůžu se tak 4 dny ani pohnout.Prostě zablokováno.Je mi 30 let a jsem na mateřské dovolené.Nyní beru léky na uvolnění kosterního svalstva a jsem objednána na magnety a rehabilitace,dále na rozbití výrustků na páteři.Můžete mi poradit,jak posílit po odeznění bolestí zádové svalstvo,zda by mi mohl pomoci např.veslovací trenažer?děkuji za odpověd.

ad dotaz - 25.05.2008 - 09:24 [ reagovat ]

Moniko, prosím, napište svůj dotaz raději přímo do poradny FYZIOTERAPIE. Děkuji. editor

Jarda - 12.04.2009 - 16:01 [ reagovat ]

Já s tím mám taky problémy, ale zlepšilo se to, chodím do Kieser Training, nevím, jestli je to jenom psychicky, ale cítím se lépe

Pavel - 13.10.2009 - 21:18 [ reagovat ]

Přeji dobrý den, mám dotaz ohledně svých zad. Je mi 34 let, pravidelně cvičím fitness. Bohužel již dva měsíce jsem cvičení vyřadil z velké bolesti svalu pod lopatkou. Také trpím tím, že při předklonění celého těla mě strašně zabolí v bederních zádech. Poté se nemohu ani hnout, bolí to tak, že mi vyskočí pot na čele. Tato bolest mě zkroutí do podoby paragrafu. Přibližně po týdnu bolest ustoupí. Co mám dělat??? Může to být jenom ochablé a prostydlé svalstvo nebo to může být něco horšího??? Prosím o odpověď a děkuji. S pozdravem Pavel Probošt

Mgr. Jindřiška Šobáňová - 10.11.2009 - 12:05 [ reagovat ]

Dobrý den pane Probošt, bolesti pod lopatkou bývají způsobeny blokádami v kloubech, obvykle blokádami žeber a hrudní, příp. krční a krčně-hrudní páteře. Tyto blokády vznikají nerovnoměrným tahem svalů kolem kloubu a díky tomuto tahu dojde k blokádě kloubu. Bolesti v bedrech jsou obvykle způsobeny přetěžováním svalstva podél páteře. Ve většině případů je cvičení v posilovně prováděno špatně a pak následně mohou vzniknout bolesti pohybového aparátu. Máte-li takovéto bolesti, navštivte fyzioterapeuta, který vás zacvičí a řekne Vám, čeho byste se měl vyvarovat. Mgr. Jindřiška Šobáňová

Romaryus - 28.10.2009 - 21:17 [ reagovat ]

Dobrý den.Rád bych se zeptal.Mám blokaci mezi 5-6 obratlem a už to setrvává 2 a půl roku.Prošel jsem veskerýma masáži,rehabilitacema,opichy a léky na uvolnění svalstva.Ala nic nezabralo.Po celou tu dobu mi sté blokace,bolí na prsním svalu,leví loket a brní mě prst ukazováček,též levá ruka.Už nevím co stím.Byl bych velice rád za radu.Jaké léky by mi mohli pomoci na uvolnění té blokace.Moc děkuji,za radu.

Mgr. Jindřiška Šobáňová - 10.11.2009 - 12:16 [ reagovat ]

Dobrý den, blokáda se bohužel lékově odstranit nedá. Lze ji uvolnit pouze manuálními technikami - tedy mobilizacemi a manipulacemi - a pravidelným cvičením dle rad fyzioterapeuta. Dle toho, co píšete, jste buď prošel nekvalitní rehabilitací nebo byste spíš měl podstoupit vyšetření neurologem, který zhodnotí, zda se Vaše obtíže dají spravit rehabilitací nebo pouze operativně. Držím Vám palce. Mgr. Jindřiška Šobáňová

jiri - 31.10.2009 - 22:09 [ reagovat ]

Dobry den,chtel bych se zeptat jsem 14 lety kluk ktery hraje hokej uz pres 8 let posledni sezonu mam problemi se zady mam pater zahlou na pravou stranu,zvlnene plotenky,a skracene zadove svalstvo.Chtel bych se zeptat jestli nevite co by mi pomohlo zbavit se bolesti a zacit znovu a normalne trenovat jak jsem zvykli,protoze i po dlsich prestavkach bolest nemizi predem dekuji prosim odpoved odepisovat na e-mail dekuji.

Mgr. Jindřiška Šobáňová - 10.11.2009 - 13:54 [ reagovat ]

Dobrý den Jirko, dle Vašeho popisu je nutné přidat kompenzační cvičení, které se boudou skládat zejména z protahování zkrácených svalů a aktivace hlubokého stabilizačního systému páteře. Optimálním postupem je zajít se svými bolestmi za fyzioterapeutem, který Vám tyto cviky ušije na míru tak, aby Vás záda přestala bolet a poté abyste mohl začít s tréninkem. Přeju hodně zdraví a úspěchů Mgr. Jindřiška Šobáňová

Miroslava Pavlíčková - 04.06.2011 - 19:12 [ reagovat ]

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda mě může bolet jen půlka krční páteře. Myslím že jsem prostydla na půlku krční páteře v noci při otevřeném okně. Je to možné? bolest trvá už několik dní a bolí mě z toho i hlava, jakou doporučujete terapii? Děkuji za odpověď. Mirka

Božena - 03.06.2014 - 13:49 [ reagovat ]

Dobrý den,chtěla,jsem se zeptat,jestli mohu cvičit Zumbu cvičim,jí 4roky,ale,ted momentálně marodím z ploténkou mám vyhřez 6až,do 8milimetru,ale nález,byl zhruba,před 5lety.Děkuji

NEJČTENĚJŠÍ

Fyzioterapie Fitnessie

BAZAR

Halenka

Cena: 70 Kč Detail

Další inzeráty z bazaru

Z PORADNY

Výživa

Miroslava Vošická - osobní trenérka a spolumajitelka firmy TRENÉR FITNESS s.r.o

www.trener-fitness.cz

Poslední dotazy:

NOVINKY

PŘIPRAVUJEME


Bud fit - Copyright 2007 || odkazy