Jdi na obsah Jdi na menu

Koprovský štít (2363 m)

26.07.2008 l Tomáš Miřátský

Kdyby se sestavovala hitparáda nejkrásnějších výhledů ve Vysokých Tatrách, na jedno z prvních míst by určitě aspiroval pohled z vrcholu Koprovského štítu. Už samotná cesta Mengusovskou dolinou je zážitkem, který ještě umocňuje Velké Hincovo pleso - největší pleso ve slovenské části Vysokých Tater. Koprovský štít přitom nebývá tolik obsypán turisty, jako nedaleké Rysy, takže když vyrazíte na cestu brzo ráno, můžete zažít chvíle nerušeného ticha a samoty.

První známý výstup na štít uskutečnil Polák Kazimierz Tetmajer někdy mezi roky 1881 až 1896. Předpokládá se, že na vrchol vystoupili již dříve lovci kamzíků. Koprovský štít leží ve výšce 2363 m, cesta na něj je středně těžká a pokud vyjdeme ze Štrbského plesa, trvá zhruba osm hodin (převýšení cca 1000 m).

Ze Štrbského plesa nejprve dojdeme k Popradskému plesu (1500 m), u něhož se můžeme občerstvit. Poté nás nás modrá značka zavede do Mengusovské doliny, projdeme lesem a dostaneme se do pásma kosodřeviny, kde narazíme na rozcestí. Tam většina turistů odbočí doprava směrem na Rysy, my však pokračujeme dál po modré nepříliš strmým stoupáním dolinou, kterou protéká Hincov potok.

Asi po půl hodině se dostaneme do Hincovy kotliny - vlevo máme hřeben Bašt s výrazným vrcholem Satan (2421 m), napravo je Mengusovský Volovec (2227 m). Dominatnou této části doliny je hřeben Megusovských štítů, Čubriny (2370 m) a Kôprovského štítu, pod nimiž leží v nadmořské výšce 1946 m největší jezero slovenské části Tater - Velké Hincovo pleso s plochou 20 ha a maximální hloubkou 53 m.

Od plesa stoupají prudké serpentiny do širokého Vyšného Koprovského sedla, odkud se po červené značce vydáme na samotný vrchol Koprovského štítu. Poslední část cesty vede mezi balvany a skalkami a je občas nepřehledná. Hlavně za špatného počasí je třeba dávat pozor. V případě zledovatělého terénu může být závěrečný úsek s exponovanými místy a hladkými skalními plotnami velmi nebezpečný.
Na skalnatém vrcholu, který není příliš rozlehlý, nás pak čeká úchvatný výhled na Vysoké i Západní Tatry, do Polska a také na část hřebene Nízkých Tater.

Fotogalerie:

Popradské pleso (1494 m).

Mengusovská dolina.

Veĺké Hincovo pleso (1946 m) - největší a nejhlubší pleso slovenské části Vsokých Tater.

Malé Hincovo pleso.

Vyšné Koprovské sedlo (2180 m).

Závěrečné stoupání na Koprovský štít (2363 m).

Pohled z Koprovského štítu směrem do Polska.

Pohled z Koprovského štítu směrem na západ - vlevo je vrchol Satan (2421 m), úplně vpravo nahoře vykukuje Kriváň.

Pohled z Koprovského štítu směrem na východ - vlevo je mohutný Mengusovský štít, uprostřed úplně vzadu je vidět vrchol Lomnického štítu. Napravo od něj je dvojvrcholek Rysů a ještě více vpravo dominantnější dvojvrcholek Končisté. Dole je Veĺké Hincovo pleso.

Sestup do Vyšného Koprovského sedla.

Pohled na Vysoké Tatry cestou zpátky ke Štrbskému plesu.