Jdi na obsah Jdi na menu
  

Cvičení dospívajících dětí (1)

28.03.2010 l Bc. Alena Křikavová

O nutnosti cvičení dětí a mládeže je přesvědčena většina široké i odborné veřejnosti. Jak je to ve skutečnosti?

Bohužel v dnešní době se děti a mládež pohybují daleko méně než v minulosti. Rychlým tempem přibývá obezita u adolescentů a pohybová chudost u mládeže, motorická neobratnost, vadné držení těla. Nejčastěji si u dětí všímáme předsunutého držení hlavy, odstátých lopatek, ochablé břišní stěny s výrazným prohnutím v bederní oblasti či plochých nohou.

Při cvičení dětí (v tomto článku věkové rozmezí 10-17 let) by základním cílem cvičení mělo být zpevnění svalového korzetu páteře, odstranění případných svalových dysbalancí, kompenzace jednostranné sportovní nebo jiné zátěže. Důležitý je i rozvoj síly, vytrvalosti, obratnosti a rychlosti.

Je třeba se zaměřit na aktivaci hlubokých stabilizačních svalů a rozvoj koordinace a rovnováhy, tedy cviky balanční a dále pracovat s vědomým zapojením svalů v oblasti svalstva břišního, mezilopatkového, bránice a svalů pánevního dna, které vždy musí působit současně ve vzájemné souhře. Tedy nikdy neposilujeme svaly analyticky – tzn. svaly podle jejich anatomického průběhu.

Je důležité si uvědomit, že kvalita držení těla vychází z motorického vývoje v prvním roce života. V této době uzrává centrální nervový systém a s ním tedy svalová funkce. To můžeme pozorovat u kojence na jeho pohybových projevech, jak zvedá hlavičku, jak se otáčí, uchopuje hračku atd. Je zřejmé, že hlavní příčina svalových dysbalancí v dětství a dále pokračující do dospělosti a projevující se bolestmi pohybového aparátu pochází z neideálního vývoje zapojení svalů v průběhu prvního roku života.

Na držení těla se dále podílí vnější vlivy, to znamená do jaké míry je díte zatěžováno v průběhu života – tedy sportovní aktivita - především neadekvátní zatížení při provozování vrcholového sportu a nebo naopak pasivní způsob života sestávající především v sezení u PC, ve škole..

Jakým způsobem ovlivnit vadné držení těla u dětí ve věku školním, adolescentním, je častá a nesnadná otázka – před pubertou totiž ještě nelze mluvit o posilování jednotlivých svalů v pravém slova smyslu, jelikož k tomu není přítomna potřebná hormonální výbava. Dále pak je zde potřeba zvážit otázku motivace a pozornosti dítěte.

Je třeba si uvědomit, že dítě není „zmenšeninou dospělého“. Následky nesprávného cvičení jsou pak u dětí a mládeže daleko horší než u dospělých.

Obecně se nedoporučují se cviky, které zatěžují bedra a páteř. Vzhledem k zvýšené energetické spotřebě (vlivem růstového metabolismu) se nesmí děti a mládež při cvičení nadměrně přetěžovat, mohlo by dojít až ke zpomalení růstu a vývoje.

Základní zásadou je tedy nepřetěžovat a vyhnout se i časné specializaci a zaměřit se na všestrannost.

Bc. Alena Křikavová je fyzioterapeutka a osobní trenérka společnosti Trenér-fitness s.r.o.

Diskuze







CAPTCHA Image


[ Jiný obrázek ]


marketa.vaclavikova seznam.cz - 14.04.2010 - 10:44 [ reagovat ]

Dobrý den,dcera má 11.let,muže již začít posilovat?má bříško které jí trápí jinak není obézní děkuji za odpověd

Alena Křikavová - 03.05.2010 - 15:00 [ reagovat ]

Dobrý den Markéto, Vaše dcera určitě může začít cvičit na zpevnění oblasti břicha, je zde však otázka JAK,je tedy lepší aby cvičila pod vedením odborníka, trenéra či fyzioterapeuta,aby si posilováním spíše neublížila.

marketa - 14.04.2010 - 10:49 [ reagovat ]

dobrý den dcera má 11 let muže začit posilovat?má bříško které ji trápí a není obezní a jaké cvičení je vhodné,děkuji za odpověd

Václav Žatecký - 19.04.2010 - 18:43 [ reagovat ]

Dobrý den je mi 13 let chodím do posilovny jednou týdně docela se vždy sedřu vadi to nejak.Můžu dělat cviky na záda např. vyšpulený zadek prohlá záda v ruce tyč s 2 závažímaa přitahovat to. Vadí cviky na záda NĚJAK růstu. Děkuji

Alena Křikavová - 03.05.2010 - 15:11 [ reagovat ]

Dobrý den, určitě není dobré se takto přetěžovat, obzvlášť v období růstu. Pozor na přetížení šlach, úponů a kloubů, ve svalech mohou vznikat mikrotrhlinky, které mohou postupem času vyvolat natržení svalu či šlachy. Je lepší posilovat vícekrát týdně a cvičit s nižšími váhami. Cviky na záda je velmi široký pojem, doporučuji posilovat svaly mezilopatkové a určitě ne vzpřimovače páteře a cvičení s prohnutými bedry je v každém případě škodlivé. Doporučuji cvičit pod vedením zkušeného trenéra.

zuzka - 15.06.2010 - 20:20 [ reagovat ]

je mi 10.let.mám tlusté břicho,stehna a ruce. jaké cviky jsou vhodné? a mohu chodit do posilovny?

Andulka - 28.06.2010 - 19:24 [ reagovat ]

Dobry den, chtěla bych vás poprosit o radu, jak zpevnit povislá prsa. Je mi 16 let a hrozně mě to trápí. Bývala jsem při těle, ale zhubla jsem a teď si s nimi nevím rady. Děkuju moc

Kamila Novotná - 12.08.2010 - 13:38 [ reagovat ]

dobrý den chci se zeptat jak mám cvičit.je mi skoro13 a vážím 63 a měřím kolem 150-160cm jsem tlustá?

Jana - 27.01.2011 - 17:50 [ reagovat ]

No holka to seš no :D já mám knůžku s tabulkou a máš nadváhu :D promiň, ale mě je 13, měřim 155 a vážim 45 kg :D Ty vážíš o 20 víc? :D

Karolína Chlachulová - 20.11.2010 - 22:33 [ reagovat ]

Dobrý den, mám problém, má prsa jsou svěšená ... Chci je mít pevná a dokonalá ... Jaké cviky mám používet? Děkuji

Pavlína - 30.01.2011 - 13:48 [ reagovat ]

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaké cviky nejvíce zabírají na povislá prsa? Po antikoncepci mi vyrostla a bohužel ztratily tvar. Děkuji za odpověď

marek - 21.05.2011 - 12:46 [ reagovat ]

ahoj muzu se zeptat jestli jsem tlustej? je mi 11 let vazim 54 kg a merim 160 cm prosim co nejrychlejsi odpoved. dekuji

lukas - 04.09.2011 - 20:41 [ reagovat ]

dobry den,vsichni ve tride posilujou a ja chci taky,jake cviky mam pouzivat

miroslav - 25.02.2014 - 18:27 [ reagovat ]

Dobrý den bude mi za měsíc 15 let a teď chodím do posilovny 3x týdně a docela dost cvičím mohlo by mi to nějak poškodit zdraví?? :) díky za odpověď

tom - 15.02.2015 - 20:20 [ reagovat ]

dobrý den je mi 11.let a chtěl bych začít cvičit posilováním(zvedáním činek)myslíte že je to dobrý nápad? a dyž tak kolik bych měl zvedat?

NEJČTENĚJŠÍ

Fyzioterapie Fitnessie

BAZAR

Halenka

Cena: 70 Kč Detail

Další inzeráty z bazaru

Z PORADNY

Poslední dotazy:

NOVINKY

PŘIPRAVUJEME


Bud fit - Copyright 2007 || odkazy